Psychosomatische fysiotherapie bij kinderen/jeugd 8-18 jaar


Voor wie

Deze psychosomatische therapie is bedoeld voor kinderen en jongvolwassenen van 8 tot 18 jaar die graag iets willen doen aan hun klachten. Denk aan: stressklachten, zoals gespannen voelen of slecht slapen. Ook overdreven angst (faalangst, bang om te sporten en bewegen, hyperventilatie), onbegrepen (pijn-) klachten (zoals buikpijn en hoofdpijn) of lichte tot matige depressieve klachten.

Doel

Het algemene doel van de therapie is dat het kind beter in z’n vel zit en weer kan spelen, bewegen, leren en zich verder kan ontwikkelen, groeien en bloeien. Maar ieder kind en de ouder(s) hebben hun eigen specifieke doelen. Dit zal tijdens de intake helder worden. De persoonlijke doelen vormen de leidraad voor de therapie en bepalen hoe de uitvoering eruit zal zien.

Uitvoering

Eerst hebben we een intakegesprek van ongeveer 30 minuten (met of zonder kind, afhankelijk van de voorkeur). Kennismaking met het kind doe ik middels spelletjes, tekenen en korte gesprekken. Zo leer ik het kind kennen, maar even belangrijk: het kind leert mij ook kennen! Een voorwaarde om samen te gaan spelen, ontdekken, ervaren en iets te leren.

Soms is voor het kind en zijn/haar ouders al duidelijk wat het doel is, wat het kind graag (anders) zou willen kunnen. Als dit nog niet helder is, zal het ons eerste doel zijn dit te concretiseren, zodat we met z’n allen weten waar we naar toe werken. Vervolgens kan ik ook uitleggen welke behandeling meest geschikt is.

Als ouder mag je te allen tijde bij de behandeling aanwezig zijn, maar als het kind zich voldoende veilig voelt mag u ook blijven wachten aan onze leestafel, met een kopje thee of koffie. In sommige gevallen is het voor een kind makkelijker (weet ik ook uit eigen ervaring met dochter) zonder ouder. Een behandeling duurt 30 minuten.

De behandeling kan bestaan uit:

  • Bewegen! Oefeningen en spelletjes gericht op kracht, conditie, flexibiliteit, om de balans te houden of het zelfvertrouwen te vergroten.
  • Spelletjes! Speltherapie met spelletjes die passen bij het probleem, danwel de oplossing. Bijvoorbeeld leren overzicht te krijgen of strategie te bepalen of te veranderen van strategie. Of leren samenspelen of juist voor jezelf leren opkomen en voor de winst gaan. Tijdens het spel is het mijn rol om dit enthousiast te begeleiden en eruit te halen wat er eigenlijk al in zit.
  • Creatief! Tekenen, bouwen of andere creatieve methoden voor het kind om zich te uiten of samen te spelen. Maar soms ook een middel om in gesprek te komen over hoe een kind zich voelt of hoe iets is gegaan.
  • Ontspannen! Ontspanningsoefeningen van bijvoorbeeld de Wen-ster, kinderyoga of ‘doe als een lappenpop’. Ontspannen kun je leren en hier kan je als kind, maar ook als volwassene, zelf controle over leren krijgen.
  • Verhalen! Prentenboeken, passend bij het probleem, maken het vaak makkelijker over problemen te praten en tot oplossingen te komen. Kinderen herkennen zich in het verhaal of de hoofdpersoon en hier kan ik goed gebruik van maken om samen tot een gesprek over de problemen/gevoelens of oplossingen te komen. Met name voor de jongere kinderen.

Aan het eind van iedere sessie zullen we samen kort bespreken hoe jullie thuis verder kunnen met het geleerde.

Overig

Kinderen kunnen zonder verwijzing naar de fysiotherapie, waarbij ik na de intake eerst beoordeel of het kind wel op de goede plek is bij mij.

Vergoeding is vanuit de zorgverzekeringen 9 keer met een basisverzekering, met mogelijkheid van nogmaals 9 keer. Aanvullende verzekeringen dekken extra behandelingen, afhankelijk van de polisvoorwaarden en voor zover nodig.