Nek-, schouder- en armklachten

Voor wie

We behandelen mensen met nekklachten, schouderklachten en armklachten:

• Pijn aan nek, schouder of arm;
  • Schouder uit de kom (luxatie), kort of langer geleden, met instabiliteitsklachten;
  • Operatie aan het schoudergebied;
  • ’Frozen shoulder’ ofwel bewegingsbeperking van de arm/schouder;
  • Slijmbeursontsteking (bursitis);

Doel

Het doel van de therapie hangt natuurlijk samen met de klacht, maar in grote lijnen is het doel de beweeglijkheid en de functie van de arm/schouder weer normaal te maken. Zo worden uiteindelijk de pijn aan nek, schouders of arm en de beperkingen in het dagelijks leven (zelfverzorging, werk, sport of huishouden) zo klein mogelijk.

Uitvoering

Zowel bij de licht als bij de ernstig beperkte schouder passen wij mobilisatietechnieken toe die zeer effectief zijn. Natuurlijk houden wij daarbij rekening met je pijngrens. Bij instabiliteit van de schouder is het van groot belang heel specifiek de spieren van het schouderblad te trainen. Die vormen de vaste basis voor de schouder en arm. Ook overbelastingsklachten kunnen op deze manier effectief worden behandeld. Houding en beweeglijkheid van de bovenrug, de nek en het hoofd zijn ook van belang.

De behandeling bestaat deels uit oefentherapie, die wij uitvoeren, en deels uit oefeningen die je zelf kunt doen. Soms adviseren wij bepaalde handelingen tijdelijk niet te doen, zodat herstel kan plaatsvinden. Medical Taping, triggerpointbehandeling/massage en rekken kunnen bij de behandeling ondersteunend werken.